Οπαδοί εν χορώ

Πρόκειται για αθλητικό-κοινωνικό δοκίμιο, το πρώτο στην ελληνική βιβλιογραφία με εκτενή αναφορά στη συνθηματολογία των γηπέδων:

αφορά όλους όσοι ενδιαφέρονται για την καταγραφή της συμπεριφοράς του πλήθους.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αφων Κυριακίδη

(Θεσσαλονίκη, 2011, μόνο 7,20 ευρώ).

O Νάσος Κατσώχης γεννήθηκε και μένει στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. (με ειδίκευση Γλωσσολογίας), κάτοχος Μεταπτυχιακού τίτλου στο Διατμηματικό Πρόγραμμα του Τομέα Γλωσσολογίας του Α.Π.Θ. και υποψήφιος Δρ. στον Τομέα Γλωσσολογίας του Α.Π.Θ. Έχει συνεργαστεί με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, στα πλαίσια της δημιουργίας της Πύλης για την ελληνική γλώσσα, του Λεξικού Γλωσσολογικών όρων και σε μελέτες για τις νεοελληνικές διαλέκτους. Συνεργάτης -και επιμελητής- των εκδόσεων Μαλλιάρης-Παιδεία. Επίσης, τακτικός συνεργάτης του ηλεκτρονικού περιοδικού για τον Πολιτισμό 24 γράμματα. Τα ενδιαφέροντά του εμπίπτουν, πέρα από το αντικείμενο των σπουδών του, στο πεδίο των παραδόξων και της παραδοξολογικής σκέψης και έκφρασης. Διαχειρίζεται προσωπική Ιστοσελίδα στα Αγγλικά, σχετική με τα παραπάνω. Διαχειρίζεται, επίσης, -πάλι στα αγγλικά- Ιστοσελίδα αφιερωμένη στους «Θρύλους» του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου. Το δεύτερο μέρος του παρόντος δοκιμίου συνδέει γνώσεις από το αντικείμενο των σπουδών του με παρατηρήσεις του από τα αγαπημένα του ομαδικά σπορ, το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ. Το ποδόσφαιρο, και γενικά τα ομαδικά αθλήματα, αποτελούν θέαμα. Θέαμα όμως στο οποίο οι θεατές (οπαδοί και φίλαθλοι) συμμετέχουν πιο ενεργά από ό,τι οι θεατές σε οποιοδήποτε άλλο είδος μαζικής συνάθροισης ανθρώπων. Και το πιο βασικό “εργαλείο” με το οποίο το κάνουν αποτελούν τα συνθήματά τους, συχνά εκφωνούμενα με μαζικό και/ή συντονισμένο τρόπο -και όχι μόνο μέσα στα γήπεδα-. Αυτά ακριβώς τα συνθήματα -με αναφορά στην ελληνική οπαδική πραγματικότητα- πραγματεύεται το παρόν δοκίμιο, αναδεικνύοντας τους συμβολισμούς και τις αναγωγές τους. Και ακόμη, προτείνοντας επιμέρους πραγματώσεις τους ως εκδοχές του “μαγικού λόγου”. Στη μελέτη αυτή -που είναι η πρώτη στην ελληνική βιβλιογραφία πάνω στο θέμα αυτό- παρατίθε(ν)ται μια σειρά συνθημάτων και, επιπλέον, οι μελωδίες πάνω στις οποίες “χτίζονται” τα ελληνικά οπαδικά συνθήματα.