-
Έναρξη συμμετοχών για το B.C.C.Fest 25-Balkan Classic Contemporary Festival, Αθήνα 3/5, Θεσσαλονίκη 31/5 & 1/6 2025
Read 23 times -
Ατομική έκθεση ζωγραφικής της Νίνας Διακοβασίλη - “Άγγελοι και Δαίμονες”, 27 – 29 Απριλίου 2025
Read 20 times -
Πρόσκληση για Έκθεση Εικαστικών Τεχνών "Συνάντηση στην Ζάκυνθο με τα χρώματα της Επτανήσου"
Read 22 times -
6ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ στο λογοτεχνικό είδος του πεζοτράγουδου, από το Αθλητικό Επιστημονικό Πολιτιστικό Σωματείο ΑΘΛ.Ε.ΠΟΛΙ.Σ.
Read 72 times -
Παρουσίαση του νέου βιβλίου του δημοσιογράφου-συγγραφέα Φίλιππου Ζάχαρη «Ευκαιρίες ζωής» στη Ναύπακτο (21/4/2025)
Read 56 times -
ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΡΩΜΗΩΝ ΠΡΑΞΕΙΣ
Read 92 times -
Η παράσταση «Μαζί» στο θέατρο Altera Pars
Read 29 times -
Ανοιχτή πρόσκληση σε εικαστικούς για συμμετοχή στην ομαδική, διεθνή έκθεση εικαστικών με τίτλο: "Ορατό και Αόρατο" - "Visible and Invisible" 31 Μαΐου – 14 Ιουνίου 2025, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή
Read 69 times -
Κυκλοφορία Νέου Μουσικού Άλμπουμ της Πηγής Λυκούδη με τίτλο: «Μελοποιημένος Σωκρατικός Λόγος» - Ερμηνεία: Μιχαήλ Στέφος
Read 68 times -
«Δικηγορία, η μικρή μας πόλη» της δικηγόρου-συγγραφέα Στεφανίας Σουλή παρουσιάζεται στην Αθήνα (3.4.2025)
Read 108 times -
Παρουσίαση του νέου βιβλίου του δημοσιογράφου Φίλιππου Ζάχαρη «Ευκαιρίες ζωής» στη Θεσσαλονίκη (5/4/2025, στη Θεσσαλονίκη)
Read 104 times -
Παρουσίαση βιβλίου: «ANTE PORTAS» - Συλλογικός τόμος (ΘΕΡΜΗ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, 26/3/2025)
Read 98 times -
Διήμερο παρουσιάσεων του δίγλωσσου παιδικού βιβλίου «Ο αετός με τα πολύχρωμα φτερά» της Αντωνίας Μπατσαλή σε εικονογράφηση της Λαρισαίας εικαστικού Στέλλας Κακκάβα (Λάρισα 26-27/3)
Read 118 times -
Παρουσίαση του δίγλωσσου παιδικού βιβλίου «Ρήγας ο Βελεστινλής» της συγγραφέα Αγγελικής Θάνου - ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΠΟΣΤΑΚΤΗΡΙΟ (22/3/2025 – Βόλος)
Read 131 times -
''ΤΟ ΣΕΝΤΟΥΚΙ ΜΕ ΤΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ'' - ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΓΛΩΣΣΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ ΡΕΝΑΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ - ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΠΟΣΤΑΚΤΗΡΙΟ (22.3.2025 - Εύοσμος Θεσσαλονίκης)
Read 141 times -
Βίκυ Κυριακίδου "Μαγικό μου Φυλαχτό"
Read 120 times -
Ο μονόλογος για την Παλαιστίνη «Πάντοτε ζήλευα τα αποδημητικά πουλιά» επιστρέφει στο H.ug
Read 120 times -
ABSƎΝΤ: ΑΠ' ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ - Το ψυχολογικό δράμα του Γιώργου Αγγελίδη
Read 135 times -
Eva Sakellari - Need Him (MCD Remix)
Read 201 times -
Φεστιβάλ Ανκόρ - Ένας νέος θεσμός γεννιέται στο «Από Μηχανής» Θέατρο
Read 109 times -
Μαρίκα Κλαμπατσέα- «Από του Φεγγαριού το Φως» | 4 & 5 Απριλίου στο Ιδιόμελο
Read 120 times -
''ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΑ ΑΛΜΠΑ'' από την ΟΜΑΔΑ MARIPOSA
Read 101 times -
ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΒΑ - ''ΣΙΩΠΗΛΕΣ ΚΡΑΥΓΕΣ'' (17 + 18 Μαρτίου)
Read 122 times -
Κυριακή 25 Μαΐου 2025 οι απονομές του Λογοτεχνικού Διαγωνισμού για την Κύπρο, των Εκδόσεων Αποστακτήριο και του Δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης
Read 297 times -
«ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ» 2025 ΕΤΟΣ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ
Read 99 times -
Η Κάτια Γέρου πρωταγωνιστεί στο εμβληματικό κείμενο του Hernán Rivera Letelier - “Η Αφηγήτρια Ταινιών”
Read 88 times -
Η Gonia αποκαλύπτει τα YPOGEIA, έναν underground εκθεσιακό χώρο όπου η παράδοση συναντά το σύγχρονο design.
Read 85 times -
H «σχεδία» του δικαίου και του συναισθήματος
Read 117 times -
«Καραγκιόζης ο Νεοέλληνας» της Μαρίνας Πετρή στο Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου
Read 122 times -
ΕΝΩΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ ΚΥΠΡΟΥ (ΕΛΚ) - ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ «ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΠΕΝΤΑΔΑΚΤΥΛΟΥ»
Read 187 times -
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΠΟΣΤΑΚΤΗΡΙΟ - Παρουσίαση του δίγλωσσου παιδικού βιβλίου της φιλολόγου και συγγραφέα Μαριάννας Τσιολπίδου (9/3/2025 - Νέο Σούλι Σερρών)
Read 83 times -
Κατερίνα Βρανά: «Ντερμπεντέρισσα» | The final Countdown | 4 τελευταίες παραστάσεις στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
Read 86 times -
Θεατρικής παράσταση: «Κνέτλο Ζέλο: Ένας Ντελούλου στην Αθήνα»
Read 119 times -
«Θελεστίνα» του Φερνάντο ντε Ρόχας / Απόδοση κειμένου-Σκηνοθεσία: Αστέριος Πελτέκης / ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Read 117 times -
Blank Wall Gallery - Ομαδική Έκθεση Φωτογραφίας του Πολιτιστικού Κέντρου Εργαζομένων ΕΥΔΑΠ
Read 94 times -
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ, ΕΚΘΕΣΕΙΣ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ
Read 124 times -
ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 11ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ “ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΙΔΗ”
Read 218 times -
ΜΠΛΕ - BLUE - Ομαδική Εικαστική Έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο, Κολωνάκι
Read 152 times -
10ος ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ (ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΩΣ 15 ΑΠΡΙΛΙΟΥ)
Read 520 times -
"Γκρο Πλαν" του Γιώργου Μανιώτη στο θέατρο Μεταξουργείο
Read 149 times
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 1973
Ηθοποιός αμέσου δράσεως
«Νύχτα περίεργη και το μυαλό μου γυρίζει. Στα μύρια γεγονότα της ζωής μου. Δεν ξέρω από πού να αρχίσω. Είναι πολλά αυτά που θέλω να διηγηθώ. Νομίζω πως θα εκραγώ. Θέλω ό,τι έχει συμβεί να το γράψω απόψε. Εν μία νυχτί, όπως όταν μάθαινα τους ρόλους. Μοιάζει ακατόρθωτο και είναι. Πώς να γράψεις την ιστορία της ζωής σου σε μια μόνο νύχτα;
Πολλά συμβαίνουν στο διάβα μας. Και εγώ έχω ατέλειωτα γεγονότα να περιγράψω. Στιγμές πόνου, συγκίνησης, χαράς και επιτυχίας. Όλα γυρίζουν στο μυαλό μου σαν κινηματογραφική ταινία. Το φλας μπακ μιας ολόκληρης ζωής.
Τι ευτυχία θα ένιωθα εάν υπήρχε ένα μαγικό χέρι να τα γράψει όλα αυτά κλέβοντας την σκέψη μου. Ένα αεράκι πέρασε από το μυαλό μου και σάρωσε ό,τι ως τώρα με σημάδεψε. Ένα αεράκι που έκανε να πιστέψω στο «ποτέ μη λες ποτέ». Γιατί τελικά, τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο.
Ήρθα και για μένα η ώρα να κάνω την εξομολόγησή μου. Να πω πράγματα που σαν αγκάθια μου τρυπούσαν την καρδιά, να προσπαθήσω να απαλύνω τον πόνο των ονείρων μου. Το μπορώ;
Ακούω την «Τριστές» του Σοπέν, λέξεις που σκοτώνουν μέσα τους τη χαρά. Μήπως όμως τελικά το ταξίδι της χαράς δεν έχει τέλος; Κλείνει ένα κεφάλαιο και κάτι καινούριο αρχίζει. Αφήνουμε στ’ αλήθεια πίσω τις περασμένες εποχές ή μήπως όσο συμβαίνουν σήμερα μπορούν να ταυτιστούν με τη γενιά του ’40;
Πήρα το τρένο της γραμμής και περνώντας τον Πάμισο έκανα στάση στην πατρίδα μου τη Μεσσήνη. Αναζητώ λιβάδια, όπως λέει κι ο Σεφέρης, και τότε προσπαθώ να κάνω τη σκέψη να παύει να τρέχει στις πικρές, τις αναμνήσεις… Το μπορώ»
Η Δέσποινα Στυλιανοπούλου το αποφάσισε και έγραψε για πρώτη φορά ένα μεγάλο βιβλίο που λέει τα πάντα. Για τη σκοτεινιά της Κατοχής, για την επαρχία, την Αθήνα, το Εθνικό θέατρο, για τον δάσκαλο της τον Ροντήρη, για τα πρώτα βήματα της στο σανίδι, για το «Δουλικό αμέσου δράσεως», για το ότι έγινε πρωταγωνίστρια μέσα σε μία νύχτα, για Έρωτες, για τον Κώστα Καραγιάννη και τον Πέτρο Μήλα. Αλλά και για τους ηθοποιούς που αγάπησε και θαύμασε: Αλίκη Βουγιουκλάκη, Δημήτρη Παπαμιχαήλ, Γεωργία Βασιλειάδου, Θανάση Βέγγο, Κώστα Χατζηχρήστο, Νίκο Σταυρίδη, Βασίλη Αυλωνίτη, Μίμη Φωτόπουλο, Ντίνο Ηλιόπουλο, Διονύση Παπαγιαννόπουλο, Νίκο Ρίζο, Μέμα Σταθοπούλου, Σμάρω Στεφανίδου, Σαπφώ Νοταρά, Λάμπρο Κωνσταντάρα, Ρένα Βλαχοπούλου, Σταύρο Παράβα, Ορέστη Μακρή, Γιάννη Γκιωνάκη, Λάκη Λαζόπουλο, Λάκη Μιχαηλίδη, Παύλο Πισσάνο, Ροζίτα Σώκου, Κυρία Λεβίδη, Γιάννη Τσαρούχη, Τα αδέλφια της κ.α.
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 3668
Μυθιστόρημα - Εκδόσεις Ωκεανίδα
Το «Ποτέ και πάντα» είναι το τρίτο μυθιστόρημα του συγγραφέα Γιώργου Ψύλλα. Ανέκαθεν οι ιστορίες που διαδραματίζονται στη Μικρά Ασία μου κέντριζαν το ενδιαφέρον, όμως φέρνοντας συνειρμικά στο νου τα βιβλία της Σωτηρίου, του Βενέζη, του Κόντογλου θεωρούσα ότι δύσκολα θα ξανασυναντούσα μια ανάλογη γραφή στις μέρες μας. Διαψεύστηκα γρήγορα από τις πρώτες κιόλας σελίδες αυτού του μυθιστορήματος, που κρύβει μέσα του όλη τη μαγεία, τις μυρωδιές και τις ηθικές αξίες εκείνης της εποχής. Γραφή πλούσια, γλαφυρή, χειμαρρώδης, που χαϊδεύει τη σκέψη του αναγνώστη και την αρμενίζει στη θάλασσα της νοσταλγίας.
Η ροή του βιβλίου μεταλλάσσεται από πρώτο πρόσωπο σε τρίτο και αντίστροφα, ενώ ο συγγραφέας χρησιμοποιεί άριστα αρκετές από τις τεχνικές αφήγησης. Αλλαγές οπτικής γωνίας, μίμηση γλωσσικών ιδιωμάτων, εσωτερικός μονόλογος, τεχνική του «παντογνώστη αφηγητή». Η σχεδόν αυτόνομη ιστορία του Ντόκου θα μπορούσε να είναι κάλλιστα ένα από τα διηγήματα του Καρκαβίτσα στα «Λόγια της πλώρης», μα στο τέλος αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για μια άλλη διαφορετική συγγραφική προσωπικότητα. Μέσω των ηρώων του ο συγγραφέας «σκανάρει» τα πάντα γύρω του έχοντας τη δυνατότητα να δίνει ζωή και ομορφιά ακόμα και σε άψυχα αντικείμενα.
Τα δραματικά ιστορικά στοιχεία του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου και της Μικρασιατικής καταστροφής λειτουργούν αμφίδρομα. Αφ’ ενός μεν ο συγγραφέας δεν αρκείται στην εξιστόρηση της ζωής ενός ανθρώπου μέσα στο ρου των γεγονότων, αλλά ερευνά συστηματικά κάθε επιμέρους ιστορικό στοιχείο. Αφ’ εταίρου δε, δεν αφιερώνει πολλές αράδες στα ίδια τα τραγικά γεγονότα, παρά ακολουθεί κυρίως την πορεία των ηρώων του. Άλλωστε θα ήταν κοινότυπο να μας παρέθετε στοιχεία πόνου και καταστροφής που έτσι κι αλλιώς τα γνωρίζαμε. Άρα αφήνει τον αναγνώστη να ακροβατεί στο συρματόσχοινο της υπόθεσης, βάζοντας την ίδια την Ιστορία να το κουνά επικίνδυνα.
Το μυθιστόρημα αυτό βρίθει πολιτισμικών και γλωσσικών στοιχείων των λαών της Ανατολής, εξομαλύνοντας τις όποιες αρνητικές απόψεις έχει ο Έλληνας γι’ αυτούς. Ο συγγραφέας στέκεται αυστηρός στα λάθη όλων και δεν χαρίζεται στην υπεροπτική συμπεριφορά μιας μερίδας της Ελληνικής ελίτ της Σμύρνης. Άλλωστε οι δυο λαοί, τουρκικός κι ελληνικός, θα μπορούσαν ακόμα να συμβιώνουν αν δεν υπήρχαν οι ξένες παρεμβάσεις, τα πολιτικά λάθη και οι εθνικιστικές εξάρσεις των Νεότουρκων του Κεμάλ. Χούντα, Κυπριακό, Τουρκοκρητικοί είναι επίσης από τα θέματα που περνούν από την μεστή πένα του συγγραφέα, ο οποίος τάσσεται υπέρ μιας πανανθρώπινης οικουμενικότητας και υπέρ κάποιων αγνών συστατικών που δίνουν πραγματικό νόημα στη ζωή.
Ένας σύγχρονος «Οδυσσέας» αφήνει πίσω την αδιάφορη Πηνελόπη του και αναζητά τον έρωτα και την αγάπη σε ξένα λιμάνια. Αυτός ο ίδιος παίρνει την ευθύνη να μας αφηγηθεί την ιστορία ενός άλλου, σχεδόν μυθικού προσώπου, που δεν χορταίνει από ζωή, χρήμα και ασωτία. Η αμαρτία τον έλκει σαν μαγνήτης και τον ηδονίζει. Δοκιμάζει και κατακτά τα πάντα. Εκπληκτική και συμβολική συνάμα η εικόνα της αποκαθήλωσης του άλλοτε ισχυρού άνδρα από τον συγγραφέα, ο οποίος αδίστακτα γελοιοποιεί την εικόνα του μπροστά στα αδηφάγα μάτια του αναγνώστη, που κρυφοψιθυρίζει «…καλά να πάθει!...» Όποιος υπηρέτησε πιστά τον ίδιο ή την αγάπη του, έγινε θύμα της επιλογής του. Η απόρριψη των «ανώτερων στρωμάτων» και το πάθος για κοινωνική ανέλιξη γίνονται το εφαλτήριο της καταστροφικής του πορείας. Οι γυναίκες της ζωής του «αλέθονται» μια μια στη μυλόπετρα του ασυμβίβαστου χαρακτήρα του.
Όλο το μυθιστόρημα μια αρχαία τραγωδία. Η Ύβρις που διαπράττει ο αχόρταγος άνθρωπος απέναντι σε Θεούς και θνητούς και η αναμενόμενη τιμωρία του να τα χάνει όλα και να μένει πάντοτε κενή η ψυχή του. Εξάλλου δική του ήταν πάντα η τραγική επιλογή των πράξεών του. Ακόμα και όταν η αφήγηση περνάει στα χέρια του εθνικά «αντιπάλου» Τούρκου Γκιουνές, μας έρχονται στο νου οι Πέρσες του Αισχύλου. Γιατί οι Πέρσες είναι το πρώτο σωζόμενο έργο που διαδραματίζεται αποκλειστικά στο στρατόπεδο του «εχθρού». Μέσω λοιπόν αυτής της κατεύθυνσης ο συγγραφέας μας φέρνει σ’ επαφή με τις συνήθειες, τα έθιμα και την ιδεολογία των Τούρκων. Μας αφήνει έτσι να σκεφτούμε πως στο κάτω κάτω οι λαοί δεν φταίνε για τα όσα τραγικά συμβαίνουν μεταξύ τους…. Η Βάρκα επίσης που μεταφέρει σχεδόν νεκρό τον πρωταγωνιστή Γιουφκά στη Σάμο, θυμίζει το πέρασμα στον άλλο κόσμο μέσω του ποταμού Αχέροντα.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο. Ο Γιώργος Ψύλλας διδάσκει σ’ εμάς τους νέους συγγραφείς πώς πρέπει να γράφουμε. Δεν μπορείς έστω και λίγο να μην ζηλέψεις τη γραφή του. Μια γραφή παλιά, γλυκιά, όχι από αυτές που μαθαίνονται, αλλά από εκείνες που ωριμάζουν στα αίμα του συγγραφέα με τα χρόνια. Θα κλείσω με μια δική του φράση, που για μένα αποτελεί στάση ζωής:
«Δεν μπορώ να περιμένω από την τύχη να κάνει, αντί για μένα, την δουλειά της. Κι εγώ; Τι θα είμαι; Θεατής των καραβιών που θα περνούν από μπροστά μου, κάνοντας κούφιες ευχές να μου φέρουν το χρυσό μήλο της ευτυχίας;»
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2899
Ποίηση - Εκδόσεις Γαβριηλίδης
Η ποιητική συλλογή της Ασημίνας Ξηρογιάννη με τον τίτλο «Πληγές» είναι ακριβώς αυτό που δηλώνει. Είτε βαθιές, είτε επιφανειακές το νόημά τους δεν αλλάζει. Χαράζουν την ψυχή του ποιητή και την σημαδεύουν για πάντα. Είναι μια συλλογή λιτή, ολιγόλογη, ευαίσθητη και ιδιαίτερα ευγενική. Η φωνή που αναδύεται μέσα από τις «πληγές» ξεδιπλώνει την πικρία της για όσα έχασε, για όσα άξιζε και δεν πήρε, για την αλλαγή που χρειάζεται στη ζωή της. Ποτέ δεν κατηγορεί, ποτέ δεν κατακρίνει αυτόν που δεν εκτίμησε την αγάπη της. Δείχνει ανωτερότητα ψυχής και ήθος. Η χρήση πολλών υποκοριστικών υποδηλώνει μια αγνότητα, μια προσωπικότητα άδολη, που ενώ αναφέρεται σε πράγματα μεγάλων, θαρρείς απευθύνεται σε μικρά παιδιά. Κυματάκι, φωνούλα, αστεράκι, κουβαράκι, ακρούλα, αεράκι…
Η ποιήτρια ακόμα και την άρνηση την φιλτράρει και την μετουσιώνει σε αγάπη. Ενώ σε κάποιο άλλο σημείο μας προτείνει να μην την φοβόμαστε, γιατί αυτή προάγει τα ειλικρινά αισθήματα. Πώς; Το ζήτημα είναι φιλοσοφικό. Όσοι μας αρνούνται αδικαιολόγητα δείχνουν το ποιόν τους, ενώ όσοι το κάνουν δικαιολογημένα, είναι για το καλό μας. Συνεπώς σ’ αυτό το αντιθετικό δίπολο συμπεριφορών, μέσω της άρνησης έχουμε ένα και μόνο αποτέλεσμα. Την αποκάλυψη του χαρακτήρα του ανθρώπου.
Κάπου κάπου η θεματολογία αλλάζει και αφιερώνονται λίγοι στίχοι σε αγαπημένα πρόσωπα που χάθηκαν, στην εξοικείωση των παιδιών με την έννοια του θανάτου, στους θλιμμένους και «χαμένους» ανθρώπους της πλατείας Ομονοίας, στον κόσμο που αλλάζει…
Αν και η μοναξιά της νύχτας γίνεται ο «χώρος» δημιουργίας για την ποιήτρια, δεν επιθυμεί να παραμείνει εκεί. Θέλει ν’ απαγκιστρωθεί από τα καλοσχηματισμένα λόγια των ποιημάτων. Χρειάζεται μια αλλαγή και μια απόφαση. Να αγαπήσει και ν’ αγαπηθεί. Αντιλαμβάνεται πως η ποίηση είναι μια ουτοπία διαφυγής και όχι η αληθινή ζωή. Κι αν κάπου κάπου η γραφή μας βοηθάει ν’ αναπληρώνουμε τα κενά μας αυτά πάλι αδειάζουν με το πρώτο φως της ημέρας. Σε ένα όμορφο ποίημα δηλώνει πως «ο πόνος δεν μας ανήκει» και δεν έχει άδικο. Αν με αυτό το «μας» υπονοεί τους ποιητές, που από τη φύση τους ταυτίζονται με τον πόνο, τότε κατανοούμε το νόημα του ποιήματος, το οποίο επέλεξα να σας παραθέσω.
Ας αφήσουμε λοιπόν τον κάθε πόνο εκεί που ανήκει και ας διαχειριστούμε με υπευθυνότητα τον δικό μας. Άλλωστε «οι πληγές» θα φωλιάζουν πάντα στην ψυχή μας για να μας θυμίζουν πως τίποτα δεν είναι δεδομένο…
Δείγμα γραφής:
Ο πόνος μας δε μας ανήκει.
Ανήκει στον κόσμο
σ’ εκείνους που τον προκάλεσαν σε άλλους
στους νέους με τα δακρυγονισμένα μάτια
στα παιδιά με τα ληγμένα χαμόγελα.
Σε όλους αυτούς που ονειρεύονται
έναν κόσμο χωρίς πόνο.
Το τοπίο αλλάζει
οι γραμμές μικραίνουν
κι ο χρόνος άλλος μοιάζει.
Έτσι που οι εποχές αγρίεψαν
κι η θάλασσα παλιώνει,
ο ορίζοντας πώς μοιάζει να θολώνει!
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2728
Παραμύθι - Εκδόσεις Πατάκη
Κάθε φορά που λαμβάνουμε ένα παραμύθι, η χαρά μας είναι μεγάλη, διότι μέσω της ανάγνωσής του, έχουμε κι εμείς οι «μεγάλοι» την ευκαιρία να δραπετεύσουμε από τον σκληρό τούτο κόσμο και να ταξιδέψουμε σε έναν άλλον, φανταστικό, γεμάτο εικόνες και όμορφες διηγήσεις.
Αυτή τη φορά το παραμύθι «Η γουρούνα κάνει πάρτι» του Ανδρέα Αρματά έχει την τιμητική της. Οι καλύτεροι και πιο έγκυροι κριτές αυτής της διαδικασίας είναι τα ίδια τα παιδιά. Διαβάζοντάς τους την ιστορία, διαπίστωσα ότι η υπόθεση της Νίτσας της γουρουνίτσας τους συνεπήρε και την άκουγαν με ιδιαίτερη προσήλωση, παρατηρώντας την πολύ όμορφη εικονογράφηση του Γιώργου Σγουρού, που είναι κι αυτός άξιος συγχαρητηρίων. Η χρήση επίσης της ομοιοκαταληξίας και του μέτρου προσδίδει μια μουσικότητα και ζωντάνια στο κείμενο.
Πλούσια τα μηνύματα, που αναδύονται από τον δημιουργό, ο οποίος δείχνει γνώστης της ανθρώπινης ψυχής. Το παραμύθι αφορά τις προσωπικές σχέσεις και φιλίες που κλονίζονται, όταν κάποιοι βάζουν υψηλούς στόχους, ξεχνώντας τους παλιούς τους φίλους και τις συνήθειές τους. Παρασύρονται από την μάταιη επιδίωξη της επιτυχίας και των όποιων στόχων τους, αγνοώντας τους ανθρώπους που ανέκαθεν τους στήριζαν. Η μεγαλοψυχία ωστόσο αυτών των «πληγωμένων» ανθρώπων, τους ωθεί στην συγχώρεση των μετανιωμένων φίλων τους.
Κλείνοντας θα ήθελα να συγχαρώ τον Ανδρέα Αρματά για το υπέροχο κείμενό του, που μέσω αυτού, τα παιδιά θα μπορέσουν να εμπεδώσουν πιο ευχάριστα χρήσιμα διδάγματα. Κι αν τελικά οι στόχοι επιτυγχάνονται, συνοδεύονται πάντα από ευτυχία; Ο ίδιος ο συγγραφέας δηλώνει:
…Η επιτυχία είναι μια χαρά
αρκεί στη ζωή να φέρνει χαρά.
Και τα δύο μπορούμε να επιλέξουμε
επιτυχία και χαρά μαζί θα διαλέξουμε….
Παπακώστα Ελένη – Απόφοιτη Γαλλικής Φιλολογίας Α.Π.Θ.
*Για να διαβάσετε τη συνέντευξη του συγγραφέα στη Μαρία Ζαβιανέλη πατήστε εδώ…
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2288
Μυθιστόρημα - Εκδόσεις iWrite.gr
Το πρώτο μυθιστόρημα του Βαγγέλη Νάστου, από το Αμύνταιο της Φλώρινας, έχει τίτλο «Τυχερά μονοπάτια». Πρόκειται ουσιαστικά για ένα θρίλερ, γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο, που διαδραματίζεται στην ευρύτερη περιοχή της Φλώρινας και της Θεσσαλονίκης. Ο πρωταγωνιστής συγγραφέας Νίκος Αυξεντίου μπλέκει σε ένα περίεργο μεταφυσικό παιχνίδι προκειμένου να σώσει την αγαπημένη του Χριστίνα. Κι ενώ εκείνη ακροβατεί ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, ο ήρωας δίνει τον δικό του αγώνα δρόμου για ν’ αλλάξει γεγονότα που έγιναν στο… παρελθόν. Η λύση του προβλήματος εξαρτάται από το αίσιο τέλος της απαγωγής της συζύγου ενός επιφανούς άνδρα της Θεσσαλονίκης…
Ο τρόπος αφήγησης είναι πολύ προσεγμένος, με γλώσσα που ρέει ανεμπόδιστα και με αρκετές δόσεις χιούμορ, που δίνουν στο κείμενο έναν ανάλαφρο τόνο. Συχνή η χρήση της «ατάκας» που δεν επιτρέπει στον αναγνώστη να μην χαμογελάσει. Όπου όμως χρειαστεί, ο συγγραφέας γίνεται σοβαρός, μεταδίδει αγωνία και δημιουργεί στιγμές πόνου. Το μεταφυσικό στοιχείο λαμβάνει καίριο ρόλο στην υπόθεση, καθώς μέσω των ονείρων το σκηνικό μεταβιβάζεται σε μια άλλη διάσταση. Μα κάθε επίμαχο σημείο δείχνει την αντίστοιχη ευφυΐα του συγγραφέα, ο οποίος βλέπει και αφουγκράζεται τα πάντα γύρω του και τα χρησιμοποιεί όπου κρίνει πως είναι αναγκαίο. Η περιήγηση στο διάκενο ανάμεσα στον κόσμο των νεκρών και των ζωντανών θυμίζει το καθαρτήριο του Δάντη, αλλά με εντελώς διαφορετική προσέγγιση.
Αυτό το μυθιστόρημα τα έχει όλα. Σατιρίζει την ποιότητα των γνωστών πρωινάδικων, σχολιάζει αυτούς που πηγαίνουν με τα νερά του συστήματος, αυτούς που πασχίζουν να γαντζωθούν στην εξουσία αλλά και αυτούς που έχοντας την ισχύ και τον πλούτο συμπεριφέρονται στους άλλους σα να είναι σκουπίδια.
Αν θα συμπεριλάμβανα στον σχολιασμό μου κάποιο στοιχείο που να μην ταίριαζε στην αισθητική μου, αυτό θα ήταν η έλλειψη αληθοφάνειας σε ορισμένα κρίσιμα σημεία, που η εξέλιξή τους δεν με έπεισε και είχαν μάλλον μια πιο παιδική προσέγγιση. Υπάρχουν επίσης και κάποιες ανακρίβειες, όπου δεν συμβαδίζει η ημερομηνία με την πραγματικότητα, αλλά αυτές είναι αμελητέες.
Γεγονός είναι πως ο Βαγγέλης Νάστος έχει όλα τα εφόδια να γίνει ένας πολύ καλός συγγραφέας. Φρεσκάδα, αυτοπεποίθηση, εξυπνάδα και καθαρό μυαλό. Κλείνοντας θέλω να συμπληρώσω πως μου άρεσε η χρήση αρκετών βιογραφικών του στοιχείων αλλά και η αναφορά σε όλες αυτές τις περιοχές της Θεσσαλονίκης, που τις γνωρίζω κυριολεκτικά σπιθαμή προς σπιθαμή και έκανε την ανάγνωσή μου πιο ευχάριστη. Λοιπόν, Βαγγέλη Νάστο με χαρά θα περιμένουμε την συγγραφική σου συνέχεια…
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών