-
Στράτος Κύπρος "Δυο αγκαλιές" : Νέο τραγούδι και video
Read 31 times -
Ελληνική υπογραφή στο Hollywood από τις Duo Z (Zoe Tiganouria & Zizi Bologna) είναι γεγονός! Στις 3 Μαΐου κυκλοφορεί το soundtrack της πολυβραβευμένης ταινίας "Forbidden Tango"
Read 23 times -
ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 14ου ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ 2025, Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου και Επιστημών Ελλάδος (έως 18/7)
Read 36 times -
Απολαύστε το νέο Video Clip της κωμικής παράστασης «Νύχτα Φόνου» σε ερμηνεία Φάνη Μπουχλαριώτη!
Read 27 times -
«Ο Αιώνας του Μίμη Πλέσσα»: Ένα μοναδικό μουσικό αφιέρωμα για το MDA Ελλάς, 18 Ιουνίου 2025
Read 26 times -
Δίκτυο Αλληλεγγύης Αγίας Παρασκευής: Αποτελέσματα 2ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Διηγήματος
Read 31 times -
Πνευματικοί Ορίζοντες Λεμεσού: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ H' ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΛΟΓΟTΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ 2024-2025
Read 23 times -
Για 8η συνεχόμενη χρονιά, το Chania International Photo Festival (CIP Festival) ανοίγει τις πύλες του από τις 20 έως τις 24 Ιουλίου 2025
Read 20 times -
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 2ΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΛΟΓ. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ 2025 - ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ ΜΙΧΑΗΛΑΣ ΑΒΕΡΩΦ - ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ - ΔΙΗΓΗΜΑ KAI ΠΟΙΗΣΗ
Read 54 times -
Νίκος Καββαδίας - Ανακοίνωση Αποτελεσμάτων 14ου Διαγωνισμού Ποίησης ΣΠΕΚ “των Θαλασσών τα Λόγια”
Read 32 times -
3ος Δρόμος Θυσίας «Κακολύρι 1944» . Όταν η Μνήμη μετουσιώνεται σε Δύναμη
Read 24 times -
Βραβεία 3ου Πανελλήνιου Σχολικού Διαγωνισμού Σεναρίου εκ Διασκευής Ελληνικού Διηγήματος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος
Read 36 times -
Το νέο αστυνομικό μυθιστόρημα του συγγραφέα Αλέξανδρου Ακριτίδη παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη (Εύοσμος, 11/6)
Read 23 times -
Παρουσίαση βιβλίου: «Ευκαιρίες ζωής» του Φίλιππου Ζάχαρη - Εκδόσεις Αποστακτήριο (Καλαμάτα, 31.5.2025)
Read 50 times -
«Υπαίθριες δραστηριότητες και περιβαλλοντικά παιχνίδια» του Γεώργιου Κεχλιμπάρη - Εκδόσεις Αποστακτήριο (26.5.2025 στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
Read 58 times -
ΔΗΜΟΣ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ – ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ & ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΠΟΣΤΑΚΤΗΡΙΟ: ΑΠΟΝΟΜΗ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ 3ου ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ (25.5.2025)
Read 89 times -
Παρουσίαση βιβλίου: «Ευκαιρίες ζωής» του Φίλιππου Ζάχαρη, Εκδόσεις Αποστακτήριο (Λάρισα - 23.5.2025)
Read 56 times -
Blank Wall Gallery Παγκόσμιες Εκθέσεις: Η Τρίτη Pop-Up Έκθεση πραγματοποιείται στη Βαρκελώνη
Read 57 times -
"Το Τόξο και η Λέξη" του Αλέκου Βασιλάτου
Read 58 times -
Εντυπωσιακό finissage της ομαδικής έκθεσης ΜΕ ΑΡΩΜΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟ, την Παρασκευή, 16 Μαΐου και παράλληλη έναρξη των 3ήμερων πολιτιστικών δράσεων και εκδηλώσεων του ομώνυμου Πολιτιστικού Φεστιβάλ
Read 219 times -
Σεμινάριο Θεατρικής Εκπαίδευσης στο πλαίσιο του 9ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Δήμου Μονεμβασίας
Read 39 times -
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ | Jocasta M. - Yπό το βλέμμα του Χρώματος - Ατομική έκθεση ζωγραφικής στο Πολιτιστικό Κέντρο Γαλατσίου ΚΑΜΙΝΙ
Read 51 times -
4ος ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΜΟΝΟΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2025
Read 256 times -
Το νέο αστυνομικό μυθιστόρημα του συγγραφέα Αλέξανδρου Ακριτίδη παρουσιάζεται στις Σέρρες, Κυριακή 18 Μαΐου 2025
Read 61 times -
Παρουσίαση συλλογικού έργου "ANTE PORTAS" - Εκδόσεις Αποστακτήριο (17.5.2025 - Αξιούπολη Κιλκίς)
Read 54 times -
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ “ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΠΕΝΤΑΔΑΚΤΥΛΟΥ” ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ ΚΥΠΡΟΥ
Read 167 times -
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΥ - Μελανογραφίες και Παιχνιδίσματα - Ατομική έκθεση στο ΚΑΜΙΝΙ, Πολιτιστικό Κέντρο Γαλατσίου
Read 112 times -
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΑΤΖΗΝΙΚΗΤΑ - ατομική έκθεση ζωγραφικής στο καφέ ΡΑΜΝΟΥΣ
Read 111 times -
''FAMILY SECRETS'' του Enrico Luttmann, στο θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ
Read 86 times -
Μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης με τον Ανδρέα Κατσικούδη - Εννοιολογική Τέχνη (Σάββατο 31/5/2025 στο CINEMARIAN)
Read 67 times -
3ος Δρόμος Θυσίας "Κακολύρι 1944"
Read 85 times -
Παρουσίαση βιβλίου: «Ρήγας ο Βελεστινλής» της Αγγελικής Θάνου από τις Εκδόσεις Αποστακτήριο (6/5, Δημοτική Βιβλιοθήκη Θέρμης)
Read 84 times -
Παρουσίαση του νέου βιβλίου του δημοσιογράφου-συγγραφέα Φίλιππου Ζάχαρη «Ευκαιρίες ζωής» στην Αθήνα (Εκδόσεις Αποστακτήριο, 5/5/2025)
Read 74 times -
Παρουσίαση της νέας νουβέλας της συγγραφέα Χάρι Παπαδοπούλου «Θύμησις» στην Αθήνα (Εκδόσεις Αποστακτήριο, 2/5/2025)
Read 83 times -
Έναρξη συμμετοχών για το B.C.C.Fest 25-Balkan Classic Contemporary Festival, Αθήνα 3/5, Θεσσαλονίκη 31/5 & 1/6 2025
Read 102 times -
Ατομική έκθεση ζωγραφικής της Νίνας Διακοβασίλη - “Άγγελοι και Δαίμονες”, 27 – 29 Απριλίου 2025
Read 68 times -
Πρόσκληση για Έκθεση Εικαστικών Τεχνών "Συνάντηση στην Ζάκυνθο με τα χρώματα της Επτανήσου"
Read 68 times -
6ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ στο λογοτεχνικό είδος του πεζοτράγουδου, από το Αθλητικό Επιστημονικό Πολιτιστικό Σωματείο ΑΘΛ.Ε.ΠΟΛΙ.Σ.
Read 255 times -
Παρουσίαση του νέου βιβλίου του δημοσιογράφου-συγγραφέα Φίλιππου Ζάχαρη «Ευκαιρίες ζωής» στη Ναύπακτο (21/4/2025)
Read 153 times -
ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΡΩΜΗΩΝ ΠΡΑΞΕΙΣ
Read 511 times
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 1984
Ηθοποιός αμέσου δράσεως
«Νύχτα περίεργη και το μυαλό μου γυρίζει. Στα μύρια γεγονότα της ζωής μου. Δεν ξέρω από πού να αρχίσω. Είναι πολλά αυτά που θέλω να διηγηθώ. Νομίζω πως θα εκραγώ. Θέλω ό,τι έχει συμβεί να το γράψω απόψε. Εν μία νυχτί, όπως όταν μάθαινα τους ρόλους. Μοιάζει ακατόρθωτο και είναι. Πώς να γράψεις την ιστορία της ζωής σου σε μια μόνο νύχτα;
Πολλά συμβαίνουν στο διάβα μας. Και εγώ έχω ατέλειωτα γεγονότα να περιγράψω. Στιγμές πόνου, συγκίνησης, χαράς και επιτυχίας. Όλα γυρίζουν στο μυαλό μου σαν κινηματογραφική ταινία. Το φλας μπακ μιας ολόκληρης ζωής.
Τι ευτυχία θα ένιωθα εάν υπήρχε ένα μαγικό χέρι να τα γράψει όλα αυτά κλέβοντας την σκέψη μου. Ένα αεράκι πέρασε από το μυαλό μου και σάρωσε ό,τι ως τώρα με σημάδεψε. Ένα αεράκι που έκανε να πιστέψω στο «ποτέ μη λες ποτέ». Γιατί τελικά, τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο.
Ήρθα και για μένα η ώρα να κάνω την εξομολόγησή μου. Να πω πράγματα που σαν αγκάθια μου τρυπούσαν την καρδιά, να προσπαθήσω να απαλύνω τον πόνο των ονείρων μου. Το μπορώ;
Ακούω την «Τριστές» του Σοπέν, λέξεις που σκοτώνουν μέσα τους τη χαρά. Μήπως όμως τελικά το ταξίδι της χαράς δεν έχει τέλος; Κλείνει ένα κεφάλαιο και κάτι καινούριο αρχίζει. Αφήνουμε στ’ αλήθεια πίσω τις περασμένες εποχές ή μήπως όσο συμβαίνουν σήμερα μπορούν να ταυτιστούν με τη γενιά του ’40;
Πήρα το τρένο της γραμμής και περνώντας τον Πάμισο έκανα στάση στην πατρίδα μου τη Μεσσήνη. Αναζητώ λιβάδια, όπως λέει κι ο Σεφέρης, και τότε προσπαθώ να κάνω τη σκέψη να παύει να τρέχει στις πικρές, τις αναμνήσεις… Το μπορώ»
Η Δέσποινα Στυλιανοπούλου το αποφάσισε και έγραψε για πρώτη φορά ένα μεγάλο βιβλίο που λέει τα πάντα. Για τη σκοτεινιά της Κατοχής, για την επαρχία, την Αθήνα, το Εθνικό θέατρο, για τον δάσκαλο της τον Ροντήρη, για τα πρώτα βήματα της στο σανίδι, για το «Δουλικό αμέσου δράσεως», για το ότι έγινε πρωταγωνίστρια μέσα σε μία νύχτα, για Έρωτες, για τον Κώστα Καραγιάννη και τον Πέτρο Μήλα. Αλλά και για τους ηθοποιούς που αγάπησε και θαύμασε: Αλίκη Βουγιουκλάκη, Δημήτρη Παπαμιχαήλ, Γεωργία Βασιλειάδου, Θανάση Βέγγο, Κώστα Χατζηχρήστο, Νίκο Σταυρίδη, Βασίλη Αυλωνίτη, Μίμη Φωτόπουλο, Ντίνο Ηλιόπουλο, Διονύση Παπαγιαννόπουλο, Νίκο Ρίζο, Μέμα Σταθοπούλου, Σμάρω Στεφανίδου, Σαπφώ Νοταρά, Λάμπρο Κωνσταντάρα, Ρένα Βλαχοπούλου, Σταύρο Παράβα, Ορέστη Μακρή, Γιάννη Γκιωνάκη, Λάκη Λαζόπουλο, Λάκη Μιχαηλίδη, Παύλο Πισσάνο, Ροζίτα Σώκου, Κυρία Λεβίδη, Γιάννη Τσαρούχη, Τα αδέλφια της κ.α.
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 3682
Μυθιστόρημα - Εκδόσεις Ωκεανίδα
Το «Ποτέ και πάντα» είναι το τρίτο μυθιστόρημα του συγγραφέα Γιώργου Ψύλλα. Ανέκαθεν οι ιστορίες που διαδραματίζονται στη Μικρά Ασία μου κέντριζαν το ενδιαφέρον, όμως φέρνοντας συνειρμικά στο νου τα βιβλία της Σωτηρίου, του Βενέζη, του Κόντογλου θεωρούσα ότι δύσκολα θα ξανασυναντούσα μια ανάλογη γραφή στις μέρες μας. Διαψεύστηκα γρήγορα από τις πρώτες κιόλας σελίδες αυτού του μυθιστορήματος, που κρύβει μέσα του όλη τη μαγεία, τις μυρωδιές και τις ηθικές αξίες εκείνης της εποχής. Γραφή πλούσια, γλαφυρή, χειμαρρώδης, που χαϊδεύει τη σκέψη του αναγνώστη και την αρμενίζει στη θάλασσα της νοσταλγίας.
Η ροή του βιβλίου μεταλλάσσεται από πρώτο πρόσωπο σε τρίτο και αντίστροφα, ενώ ο συγγραφέας χρησιμοποιεί άριστα αρκετές από τις τεχνικές αφήγησης. Αλλαγές οπτικής γωνίας, μίμηση γλωσσικών ιδιωμάτων, εσωτερικός μονόλογος, τεχνική του «παντογνώστη αφηγητή». Η σχεδόν αυτόνομη ιστορία του Ντόκου θα μπορούσε να είναι κάλλιστα ένα από τα διηγήματα του Καρκαβίτσα στα «Λόγια της πλώρης», μα στο τέλος αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για μια άλλη διαφορετική συγγραφική προσωπικότητα. Μέσω των ηρώων του ο συγγραφέας «σκανάρει» τα πάντα γύρω του έχοντας τη δυνατότητα να δίνει ζωή και ομορφιά ακόμα και σε άψυχα αντικείμενα.
Τα δραματικά ιστορικά στοιχεία του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου και της Μικρασιατικής καταστροφής λειτουργούν αμφίδρομα. Αφ’ ενός μεν ο συγγραφέας δεν αρκείται στην εξιστόρηση της ζωής ενός ανθρώπου μέσα στο ρου των γεγονότων, αλλά ερευνά συστηματικά κάθε επιμέρους ιστορικό στοιχείο. Αφ’ εταίρου δε, δεν αφιερώνει πολλές αράδες στα ίδια τα τραγικά γεγονότα, παρά ακολουθεί κυρίως την πορεία των ηρώων του. Άλλωστε θα ήταν κοινότυπο να μας παρέθετε στοιχεία πόνου και καταστροφής που έτσι κι αλλιώς τα γνωρίζαμε. Άρα αφήνει τον αναγνώστη να ακροβατεί στο συρματόσχοινο της υπόθεσης, βάζοντας την ίδια την Ιστορία να το κουνά επικίνδυνα.
Το μυθιστόρημα αυτό βρίθει πολιτισμικών και γλωσσικών στοιχείων των λαών της Ανατολής, εξομαλύνοντας τις όποιες αρνητικές απόψεις έχει ο Έλληνας γι’ αυτούς. Ο συγγραφέας στέκεται αυστηρός στα λάθη όλων και δεν χαρίζεται στην υπεροπτική συμπεριφορά μιας μερίδας της Ελληνικής ελίτ της Σμύρνης. Άλλωστε οι δυο λαοί, τουρκικός κι ελληνικός, θα μπορούσαν ακόμα να συμβιώνουν αν δεν υπήρχαν οι ξένες παρεμβάσεις, τα πολιτικά λάθη και οι εθνικιστικές εξάρσεις των Νεότουρκων του Κεμάλ. Χούντα, Κυπριακό, Τουρκοκρητικοί είναι επίσης από τα θέματα που περνούν από την μεστή πένα του συγγραφέα, ο οποίος τάσσεται υπέρ μιας πανανθρώπινης οικουμενικότητας και υπέρ κάποιων αγνών συστατικών που δίνουν πραγματικό νόημα στη ζωή.
Ένας σύγχρονος «Οδυσσέας» αφήνει πίσω την αδιάφορη Πηνελόπη του και αναζητά τον έρωτα και την αγάπη σε ξένα λιμάνια. Αυτός ο ίδιος παίρνει την ευθύνη να μας αφηγηθεί την ιστορία ενός άλλου, σχεδόν μυθικού προσώπου, που δεν χορταίνει από ζωή, χρήμα και ασωτία. Η αμαρτία τον έλκει σαν μαγνήτης και τον ηδονίζει. Δοκιμάζει και κατακτά τα πάντα. Εκπληκτική και συμβολική συνάμα η εικόνα της αποκαθήλωσης του άλλοτε ισχυρού άνδρα από τον συγγραφέα, ο οποίος αδίστακτα γελοιοποιεί την εικόνα του μπροστά στα αδηφάγα μάτια του αναγνώστη, που κρυφοψιθυρίζει «…καλά να πάθει!...» Όποιος υπηρέτησε πιστά τον ίδιο ή την αγάπη του, έγινε θύμα της επιλογής του. Η απόρριψη των «ανώτερων στρωμάτων» και το πάθος για κοινωνική ανέλιξη γίνονται το εφαλτήριο της καταστροφικής του πορείας. Οι γυναίκες της ζωής του «αλέθονται» μια μια στη μυλόπετρα του ασυμβίβαστου χαρακτήρα του.
Όλο το μυθιστόρημα μια αρχαία τραγωδία. Η Ύβρις που διαπράττει ο αχόρταγος άνθρωπος απέναντι σε Θεούς και θνητούς και η αναμενόμενη τιμωρία του να τα χάνει όλα και να μένει πάντοτε κενή η ψυχή του. Εξάλλου δική του ήταν πάντα η τραγική επιλογή των πράξεών του. Ακόμα και όταν η αφήγηση περνάει στα χέρια του εθνικά «αντιπάλου» Τούρκου Γκιουνές, μας έρχονται στο νου οι Πέρσες του Αισχύλου. Γιατί οι Πέρσες είναι το πρώτο σωζόμενο έργο που διαδραματίζεται αποκλειστικά στο στρατόπεδο του «εχθρού». Μέσω λοιπόν αυτής της κατεύθυνσης ο συγγραφέας μας φέρνει σ’ επαφή με τις συνήθειες, τα έθιμα και την ιδεολογία των Τούρκων. Μας αφήνει έτσι να σκεφτούμε πως στο κάτω κάτω οι λαοί δεν φταίνε για τα όσα τραγικά συμβαίνουν μεταξύ τους…. Η Βάρκα επίσης που μεταφέρει σχεδόν νεκρό τον πρωταγωνιστή Γιουφκά στη Σάμο, θυμίζει το πέρασμα στον άλλο κόσμο μέσω του ποταμού Αχέροντα.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο. Ο Γιώργος Ψύλλας διδάσκει σ’ εμάς τους νέους συγγραφείς πώς πρέπει να γράφουμε. Δεν μπορείς έστω και λίγο να μην ζηλέψεις τη γραφή του. Μια γραφή παλιά, γλυκιά, όχι από αυτές που μαθαίνονται, αλλά από εκείνες που ωριμάζουν στα αίμα του συγγραφέα με τα χρόνια. Θα κλείσω με μια δική του φράση, που για μένα αποτελεί στάση ζωής:
«Δεν μπορώ να περιμένω από την τύχη να κάνει, αντί για μένα, την δουλειά της. Κι εγώ; Τι θα είμαι; Θεατής των καραβιών που θα περνούν από μπροστά μου, κάνοντας κούφιες ευχές να μου φέρουν το χρυσό μήλο της ευτυχίας;»
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2932
Ποίηση - Εκδόσεις Γαβριηλίδης
Η ποιητική συλλογή της Ασημίνας Ξηρογιάννη με τον τίτλο «Πληγές» είναι ακριβώς αυτό που δηλώνει. Είτε βαθιές, είτε επιφανειακές το νόημά τους δεν αλλάζει. Χαράζουν την ψυχή του ποιητή και την σημαδεύουν για πάντα. Είναι μια συλλογή λιτή, ολιγόλογη, ευαίσθητη και ιδιαίτερα ευγενική. Η φωνή που αναδύεται μέσα από τις «πληγές» ξεδιπλώνει την πικρία της για όσα έχασε, για όσα άξιζε και δεν πήρε, για την αλλαγή που χρειάζεται στη ζωή της. Ποτέ δεν κατηγορεί, ποτέ δεν κατακρίνει αυτόν που δεν εκτίμησε την αγάπη της. Δείχνει ανωτερότητα ψυχής και ήθος. Η χρήση πολλών υποκοριστικών υποδηλώνει μια αγνότητα, μια προσωπικότητα άδολη, που ενώ αναφέρεται σε πράγματα μεγάλων, θαρρείς απευθύνεται σε μικρά παιδιά. Κυματάκι, φωνούλα, αστεράκι, κουβαράκι, ακρούλα, αεράκι…
Η ποιήτρια ακόμα και την άρνηση την φιλτράρει και την μετουσιώνει σε αγάπη. Ενώ σε κάποιο άλλο σημείο μας προτείνει να μην την φοβόμαστε, γιατί αυτή προάγει τα ειλικρινά αισθήματα. Πώς; Το ζήτημα είναι φιλοσοφικό. Όσοι μας αρνούνται αδικαιολόγητα δείχνουν το ποιόν τους, ενώ όσοι το κάνουν δικαιολογημένα, είναι για το καλό μας. Συνεπώς σ’ αυτό το αντιθετικό δίπολο συμπεριφορών, μέσω της άρνησης έχουμε ένα και μόνο αποτέλεσμα. Την αποκάλυψη του χαρακτήρα του ανθρώπου.
Κάπου κάπου η θεματολογία αλλάζει και αφιερώνονται λίγοι στίχοι σε αγαπημένα πρόσωπα που χάθηκαν, στην εξοικείωση των παιδιών με την έννοια του θανάτου, στους θλιμμένους και «χαμένους» ανθρώπους της πλατείας Ομονοίας, στον κόσμο που αλλάζει…
Αν και η μοναξιά της νύχτας γίνεται ο «χώρος» δημιουργίας για την ποιήτρια, δεν επιθυμεί να παραμείνει εκεί. Θέλει ν’ απαγκιστρωθεί από τα καλοσχηματισμένα λόγια των ποιημάτων. Χρειάζεται μια αλλαγή και μια απόφαση. Να αγαπήσει και ν’ αγαπηθεί. Αντιλαμβάνεται πως η ποίηση είναι μια ουτοπία διαφυγής και όχι η αληθινή ζωή. Κι αν κάπου κάπου η γραφή μας βοηθάει ν’ αναπληρώνουμε τα κενά μας αυτά πάλι αδειάζουν με το πρώτο φως της ημέρας. Σε ένα όμορφο ποίημα δηλώνει πως «ο πόνος δεν μας ανήκει» και δεν έχει άδικο. Αν με αυτό το «μας» υπονοεί τους ποιητές, που από τη φύση τους ταυτίζονται με τον πόνο, τότε κατανοούμε το νόημα του ποιήματος, το οποίο επέλεξα να σας παραθέσω.
Ας αφήσουμε λοιπόν τον κάθε πόνο εκεί που ανήκει και ας διαχειριστούμε με υπευθυνότητα τον δικό μας. Άλλωστε «οι πληγές» θα φωλιάζουν πάντα στην ψυχή μας για να μας θυμίζουν πως τίποτα δεν είναι δεδομένο…
Δείγμα γραφής:
Ο πόνος μας δε μας ανήκει.
Ανήκει στον κόσμο
σ’ εκείνους που τον προκάλεσαν σε άλλους
στους νέους με τα δακρυγονισμένα μάτια
στα παιδιά με τα ληγμένα χαμόγελα.
Σε όλους αυτούς που ονειρεύονται
έναν κόσμο χωρίς πόνο.
Το τοπίο αλλάζει
οι γραμμές μικραίνουν
κι ο χρόνος άλλος μοιάζει.
Έτσι που οι εποχές αγρίεψαν
κι η θάλασσα παλιώνει,
ο ορίζοντας πώς μοιάζει να θολώνει!
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2739
Παραμύθι - Εκδόσεις Πατάκη
Κάθε φορά που λαμβάνουμε ένα παραμύθι, η χαρά μας είναι μεγάλη, διότι μέσω της ανάγνωσής του, έχουμε κι εμείς οι «μεγάλοι» την ευκαιρία να δραπετεύσουμε από τον σκληρό τούτο κόσμο και να ταξιδέψουμε σε έναν άλλον, φανταστικό, γεμάτο εικόνες και όμορφες διηγήσεις.
Αυτή τη φορά το παραμύθι «Η γουρούνα κάνει πάρτι» του Ανδρέα Αρματά έχει την τιμητική της. Οι καλύτεροι και πιο έγκυροι κριτές αυτής της διαδικασίας είναι τα ίδια τα παιδιά. Διαβάζοντάς τους την ιστορία, διαπίστωσα ότι η υπόθεση της Νίτσας της γουρουνίτσας τους συνεπήρε και την άκουγαν με ιδιαίτερη προσήλωση, παρατηρώντας την πολύ όμορφη εικονογράφηση του Γιώργου Σγουρού, που είναι κι αυτός άξιος συγχαρητηρίων. Η χρήση επίσης της ομοιοκαταληξίας και του μέτρου προσδίδει μια μουσικότητα και ζωντάνια στο κείμενο.
Πλούσια τα μηνύματα, που αναδύονται από τον δημιουργό, ο οποίος δείχνει γνώστης της ανθρώπινης ψυχής. Το παραμύθι αφορά τις προσωπικές σχέσεις και φιλίες που κλονίζονται, όταν κάποιοι βάζουν υψηλούς στόχους, ξεχνώντας τους παλιούς τους φίλους και τις συνήθειές τους. Παρασύρονται από την μάταιη επιδίωξη της επιτυχίας και των όποιων στόχων τους, αγνοώντας τους ανθρώπους που ανέκαθεν τους στήριζαν. Η μεγαλοψυχία ωστόσο αυτών των «πληγωμένων» ανθρώπων, τους ωθεί στην συγχώρεση των μετανιωμένων φίλων τους.
Κλείνοντας θα ήθελα να συγχαρώ τον Ανδρέα Αρματά για το υπέροχο κείμενό του, που μέσω αυτού, τα παιδιά θα μπορέσουν να εμπεδώσουν πιο ευχάριστα χρήσιμα διδάγματα. Κι αν τελικά οι στόχοι επιτυγχάνονται, συνοδεύονται πάντα από ευτυχία; Ο ίδιος ο συγγραφέας δηλώνει:
…Η επιτυχία είναι μια χαρά
αρκεί στη ζωή να φέρνει χαρά.
Και τα δύο μπορούμε να επιλέξουμε
επιτυχία και χαρά μαζί θα διαλέξουμε….
Παπακώστα Ελένη – Απόφοιτη Γαλλικής Φιλολογίας Α.Π.Θ.
*Για να διαβάσετε τη συνέντευξη του συγγραφέα στη Μαρία Ζαβιανέλη πατήστε εδώ…
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2296
Μυθιστόρημα - Εκδόσεις iWrite.gr
Το πρώτο μυθιστόρημα του Βαγγέλη Νάστου, από το Αμύνταιο της Φλώρινας, έχει τίτλο «Τυχερά μονοπάτια». Πρόκειται ουσιαστικά για ένα θρίλερ, γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο, που διαδραματίζεται στην ευρύτερη περιοχή της Φλώρινας και της Θεσσαλονίκης. Ο πρωταγωνιστής συγγραφέας Νίκος Αυξεντίου μπλέκει σε ένα περίεργο μεταφυσικό παιχνίδι προκειμένου να σώσει την αγαπημένη του Χριστίνα. Κι ενώ εκείνη ακροβατεί ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, ο ήρωας δίνει τον δικό του αγώνα δρόμου για ν’ αλλάξει γεγονότα που έγιναν στο… παρελθόν. Η λύση του προβλήματος εξαρτάται από το αίσιο τέλος της απαγωγής της συζύγου ενός επιφανούς άνδρα της Θεσσαλονίκης…
Ο τρόπος αφήγησης είναι πολύ προσεγμένος, με γλώσσα που ρέει ανεμπόδιστα και με αρκετές δόσεις χιούμορ, που δίνουν στο κείμενο έναν ανάλαφρο τόνο. Συχνή η χρήση της «ατάκας» που δεν επιτρέπει στον αναγνώστη να μην χαμογελάσει. Όπου όμως χρειαστεί, ο συγγραφέας γίνεται σοβαρός, μεταδίδει αγωνία και δημιουργεί στιγμές πόνου. Το μεταφυσικό στοιχείο λαμβάνει καίριο ρόλο στην υπόθεση, καθώς μέσω των ονείρων το σκηνικό μεταβιβάζεται σε μια άλλη διάσταση. Μα κάθε επίμαχο σημείο δείχνει την αντίστοιχη ευφυΐα του συγγραφέα, ο οποίος βλέπει και αφουγκράζεται τα πάντα γύρω του και τα χρησιμοποιεί όπου κρίνει πως είναι αναγκαίο. Η περιήγηση στο διάκενο ανάμεσα στον κόσμο των νεκρών και των ζωντανών θυμίζει το καθαρτήριο του Δάντη, αλλά με εντελώς διαφορετική προσέγγιση.
Αυτό το μυθιστόρημα τα έχει όλα. Σατιρίζει την ποιότητα των γνωστών πρωινάδικων, σχολιάζει αυτούς που πηγαίνουν με τα νερά του συστήματος, αυτούς που πασχίζουν να γαντζωθούν στην εξουσία αλλά και αυτούς που έχοντας την ισχύ και τον πλούτο συμπεριφέρονται στους άλλους σα να είναι σκουπίδια.
Αν θα συμπεριλάμβανα στον σχολιασμό μου κάποιο στοιχείο που να μην ταίριαζε στην αισθητική μου, αυτό θα ήταν η έλλειψη αληθοφάνειας σε ορισμένα κρίσιμα σημεία, που η εξέλιξή τους δεν με έπεισε και είχαν μάλλον μια πιο παιδική προσέγγιση. Υπάρχουν επίσης και κάποιες ανακρίβειες, όπου δεν συμβαδίζει η ημερομηνία με την πραγματικότητα, αλλά αυτές είναι αμελητέες.
Γεγονός είναι πως ο Βαγγέλης Νάστος έχει όλα τα εφόδια να γίνει ένας πολύ καλός συγγραφέας. Φρεσκάδα, αυτοπεποίθηση, εξυπνάδα και καθαρό μυαλό. Κλείνοντας θέλω να συμπληρώσω πως μου άρεσε η χρήση αρκετών βιογραφικών του στοιχείων αλλά και η αναφορά σε όλες αυτές τις περιοχές της Θεσσαλονίκης, που τις γνωρίζω κυριολεκτικά σπιθαμή προς σπιθαμή και έκανε την ανάγνωσή μου πιο ευχάριστη. Λοιπόν, Βαγγέλη Νάστο με χαρά θα περιμένουμε την συγγραφική σου συνέχεια…
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών