-
9th Animation Marathon | Awards 2024
Read 4 times -
Η Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.) προκηρύσσει τον 43ο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό για το έτος 2024 - 2025
Read 7 times -
Η' ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΟΡΙΖΌΝΤΩΝ ΛΕΜΕΣΟΥ 2024-2025
Read 7 times -
«Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» με τη βραβευμένη μουσική των αδελφών Σπανομάρκου, στο Christmas Factory!
Read 22 times -
Ιωνικό Θέατρο: «Ο κύριος Σλόαν του Τζο Όρτον» στο θέατρο «Γκαράζ»
Read 21 times -
Μαρία Κάλλας από το τραύμα στην αποθέωση με αφορμή το βιβλίο «Μαρία Κάλλας μια ζωή σαν παραμύθι» της Μαρίνας Πετρή
Read 22 times -
Αποτελέσματα 13ου Διεθνούς Λογοτεχνικού Διαγωνισμού 2024 του Ομίλου για την UNESCO Τεχνών, Λόγου & Επιστημών Ελλάδας
Read 38 times -
Blank Wall Gallery - 2η Pop Up Έκθεση στο Λονδίνο στις 3 Ιανουαρίου
Read 21 times -
Πρεμιέρα για την παράσταση «Σικελιανός: Μέτρον Πάντων ο Άνθρωπος» στο θέατρο Αλκμήνη
Read 20 times -
Μουσικές βραδιές στο «Από Μηχανής» Banda Iovanica - μια Σμυρναίικη ιστορία τρόμου
Read 22 times -
ΕΑΠΣ Μελβούρνης Αποτελέσματα Λογοτεχνικού Διαγωνισμού 2024
Read 32 times -
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 3ου ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΜΟΝΟΛΟΓΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ
Read 27 times -
Η Αλεξάνδρα Ούστα «συναντά» για 2η χρονιά τη «Λεμονιά» του Γιάννη Κεντρωτά από 23 Νοεμβρίου στο θέατρο 104
Read 39 times -
«Δάιος ο Μέγας – Μαγικά φρούτα και χαμόγελα» της Μαριάννας Τσιολπίδου θα παρουσιαστεί στον Δραβήσκο Σερρών (24/11, 11π.μ.)
Read 28 times -
«Ο Αετός με τα πολύχρωμα φτερά» της Αντωνίας Μπατσαλή παρουσιάζεται στο Μουσείο Παραμυθιού Καβάλας (23/11, 11 π.μ.)
Read 29 times -
ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ ΜΙΧΑΗΛΑΣ ΑΒΕΡΩΦ
Read 200 times -
Η Σοφία Καραγιαννίδου συζητά με τη Σταματία Μωραΐτη με αφορμή την ποιητική της συλλογή, «Λιοστρόφι» (Εκδόσεις Αποστακτήριο)
Read 50 times -
Ψέματα κι αλήθεια λεν τα παραμύθια! Σάββατο 2, 9, 16, 23 Νοεμβρίου 2024
Read 53 times -
5ος Χριστουγεννιάτικος Διαγωνισμός του ΕΠΟΚ με τίτλο "Με τον Ε.Π.Ο.Κ. κάθε διήγημα ή παραμύθι είναι Χριστούγεννα"
Read 133 times -
Έρχεται το 1o Thessaloniki Music Festival - TMF, το μεγαλύτερο διαγωνιστικό Festival μουσικής στις 22 & 23 Μαρτίου 2025 στη Θεσσαλονίκη!
Read 40 times -
"Ταξίδι στο χρόνο"- από το ’50 μέχρι τις μέρες μας. 21 & 28 Νοεμβρίου στο ΘΕΑΤΡΑΛΕ στο Νέο Κόσμο.
Read 38 times -
BrOscar presents 300!Ο Mikeius και ο Βαγγέλης Μαρμαράς ζωντανά!
Read 37 times -
Blank Wall Gallery Φωτογραφική Ομάδα Metapolis: Mon Afrique - Uganda | Bonds of Humanity | Friends of Monde
Read 51 times -
Αφιέρωμα στα 200 χρόνια από τον θάνατο του Λόρδου Βύρωνα, το Σάββατο 16 Νοεμβρίου, στις 20:30, στον Πολυχώρο Τέχνης Galerie Δημιουργών
Read 79 times -
Δήμητρα Αντωνακούδη - "Είναι τα λόγια". Νέο τραγούδι και video
Read 93 times -
Η νέα μίνι σειρά που προβάλλεται στο YouTube - Πρόσκληση
Read 55 times -
Πρεμιέρα για τον ΔΡΑΚΟΥΛΑ στο θέατρο Αλκμήνη
Read 48 times -
«Σικελιανός: Μέτρο Πάντων ο Άνθρωπος» έρχεται στο θέατρο Αλκμήνη
Read 48 times -
Ο Ed Far live στο Γυάλινο Up Stage, μαζί του και οι Liquid Luck
Read 77 times -
ΠΛΙΤΣ ΠΛΑΤΣ ΠΛΟΥΤΣ - ένα κοκτέιλ κερασμένο απ’ τους εργαζόμενους στον τουρισμό
Read 80 times -
ΚΟΚΚΙΝΟ - RED ομαδική εικαστική έκθεση | 4 -16 Νοεμβρίου στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο, Κολωνάκι
Read 92 times -
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοεμφανιζόμενου/ης Θεατρικού/ής Συγγραφέα
Read 68 times -
Η ΑΓΑΠΗ ΑΡΓΗΣΕ ΜΙΑ ΜΕΡΑ της Λιλής Ζωγράφου | Η νέα παράσταση έρχεται στις 15/11 στην Αίθουσα Τέχνης Κοζάνης και από 6/12 στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, Θεσσαλονίκη
Read 40 times -
Δείτε το 1ο poster της ταινίας «Η Αληθινή Ιστορία του Πινόκιο», σε σενάριο του Αντώνη Τουμανίδη
Read 58 times -
ΟΝΑΡ ΜΗ ΓΥΡΝΑΣ ΚΑΙ Τ' ΑΛΛΟ ΜΑΓΟΥΛΟ ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
Read 101 times -
Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΚΑΙ Η ΜΑΡΙΑΝΑ ΚΑΤΣΙΜΙΧΑ ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΝ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ MAJOR SEVEN ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΙΣΚΟΥ "ΕΠΙΛΟΓΟΣ" ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΓΟΥΡΓΟΥΛΙΟΥ
Read 92 times -
"Η γάτα που ήθελε να δει τον κόσμο από ψηλά" της Κυριακής Βέλκου ταξιδεύει στην Κομοτηνή (Δημοτική Βιβλιοθήκη Κομοτηνής - 9/11/2024)
Read 74 times -
Η «σχεδία» της διατροφής και της παιδικότητας
Read 66 times -
Ομαδική έκθεση φωτογραφίας "ΠΟΡΤΡΕΤΑ" από την ομάδα ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ 26 στο "1982 Art Space & Bar" και έκδοση φωτογραφικού λευκώματος με τον ίδιο τίτλο
Read 52 times -
Blank Wall Gallery Διεθνής Έκθεση Φωτογραφίας "Portraits"
Read 57 times
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 3057
Ποίηση - Εκδόσεις Γαβριηλίδης
Οι ποιητές είναι ιδιαίτερα όντα. Σκέφτονται και πράττουν με διαφορετικούς ρυθμούς. Πολλές φορές θέτουν τον ίδιο τους τον εαυτό κάτω από δύσκολα ερωτήματα και προσπαθούν να δώσουν ικανοποιητικές απαντήσεις.
«Εποχή μου είναι η ποίηση» ονομάζεται η νέα ποιητική συλλογή της Ασημίνας Ξηρογιάννη και είναι μια εργασία, που μελετά τους συσχετισμούς της ποίησης με την σύγχρονη κοινωνική ζωή. Η ποιήτρια ερευνά με ενδελέχεια την αξία της «πνευματικής» δράσης του ανθρώπου σε αντίθεση με την πραγματική - σωματική. Έχοντας ως κύριο παρονομαστή την ίδια την ποίηση, μέσα από τους στίχους της γεννιούνται κάποια βασικά ερωτήματα.
- Αρκεί η ποίηση να ορθώσει ανάστημα, να καταγράψει και να ανατρέψει την θλιβερή εικόνα της εποχής μας;
- Πρέπει να νιώθει ενοχές ο ποιητής αν καταφεύγει μονόδρομα στην ποίηση;
- Μπορεί να θεωρηθεί ο λογοτεχνικός λόγος, τρόπος αντίστασης;
- Έχει τη δύναμη η ποίηση να γίνει ελπίδα και παρηγοριά μέσα στο γκρίζο τοπίο;
- Θα επιστρέψει η πλειοψηφία των ποιητών σε πιο αισιόδοξες ερωτικές φόρμες;
Με φιλοσοφική διάθεση η Ασημίνα Ξηρογιάννη θέτει προβληματισμούς, που η απάντησή τους απαιτεί εξαντλητική εξέταση και διάλογο. Ερωτήματα αληθινά, αξιοπρεπή, που πηγάζουν από το άγχος μιας νέας ποιήτριας για το αμφίβολο αύριο. Η ποίησή της, σε σχέση με προηγούμενα έργα της, είναι άκρως ρεαλιστική και άμεση. Χωρίς μεταφορές και καλοφτιαγμένες εικόνες, που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Με ίχνη πεσιμισμού ορισμένες φορές, αλλά όχι απόλυτου. Σ’ αυτό το έργο της η Ασημίνα Ξηρογιάννη δε γράφει για έρωτες, δεν περιγράφει μια όμορφη Αθήνα, δεν εκθειάζει μια, σπουδαία στην οικουμένη, Ελλάδα. Χρησιμοποιεί την ποίηση για να εκφράσει τη δική της άποψη ακόμα κι αν συχνά κρίνει αυστηρά τον εαυτό της γι’ αυτήν της την επιλογή. Το ρητό «Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει» είναι αυτό που ταιριάζει περισσότερο στην περίσταση. Κι αν η κοινωνία μας είναι γεμάτη πόνο και συνεπώς αφορμές για ποίηση, δεν αποτελεί κι αυτό μια μορφή διαμαρτυρίας; Η ποιήτρια όμως δεν ονειροβατεί. «Καμιά φωτιά δεν ανάβει με στίχους μόνο», γράφει σε ένα της ποίημα. Και δεν είναι διόλου περίεργο που φιλτράρει την εποχή της μέσω της ποίησης. Είναι απόλυτα υγειές και φυσιολογικό. Αρκεί να μην κλείσει οριστικά την πόρτα, είτε στα όνειρα, είτε στις αξίες του έρωτα. Αν και είμαι βέβαιος πως δεν θα το κάνει….
Ίσως τελικά αυτή να είναι η μεγαλύτερη αξία της ποιητικής δημιουργίας. Σκεφτείτε σε μια άλλη Ελλάδα, σε μια άλλη κατάσταση, ίσως μετά από 20 ή 30 χρόνια, να παίρνεις στα χέρια σου αυτό το βιβλίο και να αντιλαμβάνεσαι πως μέσα από τους στίχους μιας ποιήτριας αποτυπώθηκε με τον καλύτερο τρόπο εκείνη η εποχή.
Και μόνο αυτό, Ασημίνα, αρκεί ως απάντηση για κάθε σου ερώτημα…
Δείγμα γραφής
Πες μου,
γιατί να γράφεις ποιήματα
όταν δεν υπάρχουν αναγνώστες;
Οι άνθρωποι απελπίστηκαν
και βγήκαν στους δρόμους.
Κι η ποίηση μοιάζει τώρα μακρινή ανάμνηση,
μια τέχνη γραφική....
Εδώ υπάρχει η ζωή που πρέπει να διασωθεί.
Υπάρχουν τα παιδιά
και τα παιδιά δεν μεγαλώνουν με λέξεις
Εδώ χρειάζονται χέρια και σώματα
και περίστροφα
που θα δολοφονούν τους δισταγμούς και τις αναβολές.
Οι καιροί μάς σπρώχουν σε δράμα
που δεν υπάρχουν λέξεις να εκφραστεί.
Μέσα σε αυτούς τους καιρούς
σκηνοθετώ την πορεία μου
και αξιώνω κόσμο ομορφιάς.
Άλλοτε ο κόσμος μου ήταν τα ποιήματα
μα δε αρκούν πια.
Δεν παλεύεται η πραγματικότητα
με όμορφα συνσυασμένους τρόπους
και έντεχνη αθωότητα.
'Εχουν αρχίσει να με ενοχλούν οι αμαρτίες μου.
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2038
Διηγήματα - Εκδόσεις Σμυρνιωτάκης
Το «Κόκκινο του αιματίτη» είναι μια πολυπρισματική συλλογή διηγημάτων με την έννοια ότι θεματικά, αναμειγνύει εποχές, παραδόσεις, αληθινά συμβάντα και προβλήματα του σύγχρονου βίου μας κι έπειτα τα διαθλά στη σκέψη του αναγνώστη. Το θετικό κατ’ αρχάς σ’ αυτό το βιβλίο είναι ότι η Μαρία Ζαβιανέλη προέρχεται από το χώρο της ποίησης. Γεγονός που προσδίδει στη γραφή της ιδιαίτερο χρωματισμό, ρυθμό και πλαστικότητα. Πράγματι σαν γλύπτρια της κλασικής περιόδου αφουγκράζεται το περιβάλλον της και το μετουσιώνει σε ένα εκλεπτυσμένο έργο τέχνης. Χωρίς υπερβολές, χωρίς ίχνος πλατειασμού, χωρίς περιττές φιοριτούρες.
Τι μπορεί να βρει λοιπόν ο αναγνώστης μέσα σε αυτά τα διηγήματα;
Η συγγραφέας δείχνει αγάπη για τον τόπο της, την Κρήτη, αλλά βλέπει με προβληματισμό και κριτική ματιά την αιματοβαμμένη παράδοση της βεντέτας. Συγκινείται από την όμορφη Σμύρνη και όλα όσα χάθηκαν μαζί της, ξεκαθαρίζοντας όμως πως όσο όμορφη κι αν είναι η ζωή, δεν είναι παραμύθι. Εμπνέεται από ένα έγκλημα πάθους, καταφέρνοντας με περίτεχνο τρόπο να συνδέσει το βαθύ κόκκινο χρώμα του αιματίτη, και με τη χαρά και με το θάνατο. Πονάει για τα μοιραία λάθη της κοινωνίας μας, ζωντανά αποστήματα, που δυστυχώς αντί να μειώνονται πολλαπλασιάζονται. Παιδική εκμετάλλευση, εμπόριο λευκής σαρκός, εγκατάλειψη ηλικιωμένων από τα ίδια τους τα παιδιά. Άνθρωποι δυστυχισμένοι που αναζητούν ρανίδες χαράς και τίποτε παραπάνω. Ένα καινούργιο ρουχαλάκι, ένα χαμόγελο από το εγγονάκι, μια αγνή ευωδιά από τα τριαντάφυλλα…
Θα σταθώ ιδιαίτερα ωστόσο σε ένα διήγημα, τόσο δυνατό όσο και επίκαιρο. Δυο φίλοι, ένας Έλληνας και ένας Γερμανός κάνουν τον απολογισμό της ζωής τους. Ο ένας θύμα της Γερμανικής εισβολής του 40΄ και ο άλλος απόγονος ενός «θύτη». Πληγές χρόνια ανοιχτές, αλλά που δεν σηκώνουν τείχη μίσους γύρω τους. Μεγαλείο ψυχής και ανωτερότητα. Το είδα και με τα μάτια μου όταν επισκέφτηκα το Μάλεμε. Γερμανοί στρατιώτες ηλικίας από 16 έως 20 ετών. Ανώριμα παιδιά που εκτελούσαν εντολές και έπεσαν για τα ανόητα πιστεύω κάποιων ανεγκέφαλων. Απ’ την άλλη όμως, γερμανικές θηριωδίες σε όλη την Ελλάδα έσπειραν τον πόνο και την καταστροφή. Η συγγραφέας δίνει ένα έντονο αντιπολεμικό μήνυμα, κάνοντας ίσως ηθελημένα έναν επίκαιρο συνειρμό. Η φτωχή μεταπολεμική Ελλάδα έστελνε τα παιδιά της στη Γερμανία για δουλειά και σήμερα η ιστορία δυστυχώς επαναλαμβάνεται. Γιατί και πάλι η Γερμανία γίνεται προορισμός για χιλιάδες άνεργα ελληνόπουλα.
Θέλω να συγχαρώ τη Μαρία Ζαβιανέλη όχι μόνο γιατί μου πρόσφερε ένα υπέροχο ταξίδι στον πλούσιο λογοτεχνικό της κόσμο αλλά και γιατί ήταν όλα τόσο ζωντανά που είχα την εντύπωση πως τα έβλεπα μπροστά μου! Εύχομαι ειλικρινά το «Κόκκινο του αιματίτη» να μπει σε άπειρες αγκαλιές ώστε να γνωρίσουν κι άλλοι άνθρωποι την όμορφη γραφή της.
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 3663
Ποίηση - Εκδόσεις Ιωλκός
Η ποιητική συλλογή που θα σας παρουσιάσω ονομάζεται «Ουρλιαχτό» και είναι το πρώτο βιβλίο του Νικόλαου Παπαοικονόμου. Η αλήθεια είναι πως είχα καιρό να λάβω κάποιο έργο από τη Θεσσαλονίκη και πως τα περισσότερα βιβλία, που φθάνουν στο Αποστακτήριο, προέρχονται από την Αττική και την Κύπρο.
Ο Νίκος Παπαοικονόμου είναι ένας ποιητής ευαίσθητος, ρομαντικός, αρκετά περιγραφικός και εικονοπλάστης. Γράφει κυρίως σε πρώτο πρόσωπο για να είναι πιο άμεσος στον αναγνώστη και, λόγω της μεγάλης έκτασης των στίχων του, δείχνει μια ροπή προς την πεζογραφία. Τον απασχολούν έντονα τα κοινωνικά ζητήματα και η πορεία του κόσμου μας. Συχνά επίσης εκδηλώνει τα ανθρωπιστικά του συναισθήματα αλλά και μια αγνή τρυφερότητα προς τα παιδιά, που δεν τα έχει διαφθείρει ακόμα η σύγχρονη πραγματικότητα.
Ένα από τα κύρια θέματα, που αναδύεται από τους στίχους του ποιητή, είναι η αναμέτρηση με το παρελθόν. Χωρίς στοχοποίηση ανθρώπων ή καταστάσεων, εκφράζει μια έντονη πικρία για τα χρόνια που πέρασαν, τα οποία άλλοτε αποκαλεί «στήλες παλαιών αλαζονειών» και άλλοτε «χολωμένες μνήμες». Χρόνια γεμάτα από αναμνήσεις που πονάνε, έρωτες με «ψεύτικα χάδια» και «φιλιά δηλητηριώδη». Ωστόσο μέσα από συμβολισμούς και νοήματα, δηλώνει έτοιμος για την καινούργια εποχή. «Τώρα ξεκινώ» φωνάζει και αφήνει πίσω του όλα τα άσχημα πράγματα. Σαλπίζει τη δική του αναγέννηση ευελπιστώντας η νέα του προσπάθεια ν’ αφήσει το στίγμα της στον κόσμο. Να ξέρει ότι «έζησε» με αξιοσύνη σ’ αυτήν την πλάση και δεν ήταν «ένα κούτσουρο χωρίς…..ψυχή»…
Όσον αφορά τις ανθρωπιστικές του κατευθύνσεις, τον ενοχλεί μια κοινωνία που στρέφεται εναντίον των αθώων. Τον πληγώνει το ανούσιο και τιποτένιο κοινωνικό γίγνεσθαι όπου όλοι κοιτάζουν μόνο τον εαυτό τους και δηλώνουν «άγνοια» στο κάθε σημαντικό πρόβλημα. Η ευθύνη του αστικού τρόπου ζωής βαριά καθώς εγκλωβίζει τις ανθρώπινες ψυχές και τις αποξενώνει. Πού βλέπει ελπίδα; Μόνο στις παιδικές ψυχές, που είναι η ελπίδα του αύριο. Τα παιδιά πρέπει να μας παραδειγματίσουν ή έστω να φέρουμε στο νου μας τις μνήμες της αθώας εκείνης ηλικίας μας. Ο ποιητής δίνει μια σκουντιά στον κόσμο που αδρανεί προσπαθώντας να τον αφυπνίσει….
Πότε θα φωνάξεις, πότε θα τρέξεις, πότε θα χτυπηθείς;
Πότε θα κλάψεις, πότε θα γελάσεις, πότε θα αναβαπτιστείς;
Πνίγεσαι σταγόνα, σταγόνα…
Πληγώνεται για όσα γεννιούνται αμόλυντα και διαφθείρονται στην πορεία. Γράφει σχετικά σε ένα καταπληκτικό του ποίημα
Ένα ουράνιο τόξο ζωής γεννιέται στην έρημο της ανθρωπιάς και
βυθίζεται στον ουρανό του ψεύδους…
Κατά τη γνώμη μου η ποίηση έχει αξία όταν έχει κάτι να πει. Όταν αγγίζει τις ανθρώπινες συνειδήσεις, χωρίς να παγιδεύεται στο «εγώ» του ποιητή. Και θεωρώ πως το «Ουρλιαχτό» του Νίκου Παπαοικονόμου είναι ένα ανάγνωσμα με ιδιαίτερη σημασία και βαρύτητα. Μια ουσιαστική και σοβαρή θέαση των πραγμάτων. Άρα αυτή η πρώτη του δουλειά διαθέτει όλα τα εχέγγυα για ένα ακόμα πιο λαμπρό μέλλον…
Δείγμα γραφής:
ΠΙΚΡΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Μικρές ώρες της μέρας
Μικρές σκέψεις της νύχτας
Νυσταλέα βλέμματα, αδειανά τρυπούν τη νοσηρή πλήξη της λαοθάλασσας,
που κοιμάται ακόμα βαθιά στην αγκαλιά του ερέβους
Συννεφιασμένη άπνοια πνίγει κάθε φωνή, κάθε κραυγή, κάθε ψίθυρο
Πουλιά βουβά, με ανάπηρες φτερούγες χαμοφτεριάζονται, κυλιούνται, παλεύουν,
δαγκώνουν την πικρή γη που τα υποδέχεται αφιλόξενα στο στείρο κόλπο της
Άνθρωποι νεκροί πατούν τούτη δω τη γη και δεν το ξέρουν καν
Έλα πύρινε ηλιάτορα και κήρυξε τη νέα μέρα
Την εκκωφαντική ζωή, τη δίψα της φωνής
Και την αυγή του νέου θανάτου
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2638
Διηγήματα - Εκδόσεις Μανδραγόρας
Την Ελένη Αρτεμίου - Φωτιάδου την είχα γνωρίσει έως τώρα μόνο ως εξαίρετη ποιήτρια. Με το νέο της βιβλίο ωστόσο, που τιτλοφορείται «Αφύπνιση 800 mg», αντιλήφθηκα ότι είχα να κάνω με μια επίσης σημαντική πεζογράφο.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια συλλογή μικρών σε έκταση διηγημάτων, που τηρούν όμως με ευλάβεια όλα τα χαρακτηριστικά του είδους. Δεν είναι εύκολο σε τρεις μόνο σελίδες να είσαι μεστός, κατανοητός, να έχεις αρχή, μέση και τέλος και να περνάς με επιτυχία τα μηνύματα που θέλεις στον αναγνώστη. Αυτό βέβαια επιτυγχάνεται μέσω κάποιας στερεότυπης δομικής μεθόδου, που διατηρείται σχεδόν σε όλα τα διηγήματα. Παραδείγματος χάρη υπάρχει πάντοτε στην αρχή μια γλαφυρή περιγραφή του «τώρα», η οποία ακολουθείται από ένα flash back, που σου εξηγεί το πώς έφτασε ο ήρωας σε αυτό το «τώρα». Υπάρχουν επίσης κι άλλα θεματικά μοτίβα, που χρησιμοποιεί με συνέπεια η συγγραφέας. Το χτύπημα της μοίρας, η τραγική σύμπτωση, η υπερβολή του τυχαίου, η αιφνίδια ανατροπή, το ανθρώπινο λάθος. Ο λόγος είναι ποιητικός και γλαφυρός, πλούσιος σε εικόνες και μεταφορές, καταφέρνοντας να «χαϊδεύει» τις αισθήσεις του αναγνώστη.
Η «Αφύπνιση 800 mg» είναι ένα κοινωνικό σύγγραμμα που δοκιμάζει τις ανθρώπινες αντοχές. Καλύπτει σχεδόν καθολικά τα υπαρκτά κοινωνικά προβλήματα, θέτοντας τους πρωταγωνιστές σε αλλεπάλληλα ηθικά διλήμματα. Εκτρώσεις, αρρώστιες, κακοποίηση, παραστρατήματα, μοιχεία, υπογεννητικότητα, θάνατος, ανεργία, μετανάστευση, νόστος, ναρκωτικά, δωρεά οργάνων και τόσα άλλα που θα μπορούσα να παραθέσω. Οι ήρωες, απλοί καθημερινοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας, χαίρονται, αγωνίζονται, υποφέρουν, απελπίζονται, ψάχνουν ελπίδα μέσα από τα συντρίμμια τους. Όπως προανέφερα, οι «τραγικές συμπτώσεις» είναι πραγματικά αρκετές και ίσως αγγίζουν κάποια στιγμή τα όρια της υπερβολής. Όμως δεν υπάρχουν φορές που είναι υπερβολική και η ίδια η ζωή; Έφερα στο νου μου αρκετά τραγικά συμβάντα που αποτέλεσαν για κάποιους ανθρώπους αλλεπάλληλα χτυπήματα της μοίρας. Περιστατικά που διέλυσαν κυριολεκτικά τόσες οικογένειες…
Συχνά ωστόσο, ενώ ο απελπισμένος πρωταγωνιστής προσπαθεί να εγκαταλείψει τη μάχη, ένα τυχαίο γεγονός τον ωθεί να αλλάξει γνώμη και να γυρίσει σελίδα. Γιατί το κάνει αυτό η συγγραφέας; Είναι προφανές ότι δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ελπίδα. Πιστεύει πως ακόμα και μέσα από την καταστροφή, μπορεί να γεννηθεί μια νέα σπίθα. Υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ο άνθρωπος μπορεί να βρει το σθένος να ανακάμψει και να δώσει στη ζωή του μια δεύτερη ευκαιρία.
Πολλά συγχαρητήρια στην Ελένη Αρτεμίου – Φωτιάδου για την σοβαρότητα και την προσοχή που άγγιξε τα δύσκολα κοινωνικά ζητήματα, θέτοντάς τα αντιμέτωπα με την ψυχοσύνθεση των ηρώων της. Θα κλείσω τον σχολιασμό μου με μια δική της φράση, που συγκράτησε ο νους μου, η οποία είναι πέρα για πέρα αληθινή. Γιατί μας υπενθυμίζει ποια πρέπει να είναι τα όριά μας και πως τίποτα στην πορεία μας δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο…..
«Μα η χαρά είναι φιλάσθενη και ξεψυχάει επάνω σε ένα κρύο φύσημα του αγέρα….»
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών
- Λεπτομέρειες
- Γράφτηκε από τον/την Super User
- Κατηγορία: Σχολιασμοί Βιβλίων
- Εμφανίσεις: 2527
Μελέτη - Εκδόσεις 24 Γράμματα
Το βιβλίο, που έφτασε στο Αποστακτήριο, με τον τίτλο «Cubanacan» δεν είναι ένα ακόμα λογοτεχνικό δημιούργημα. Είναι μια μελέτη για τη λογοτεχνία και μάλιστα μιας ξένης και άγνωστης στους περισσότερους από εμάς, χώρας. Αποτέλεσε συνεπώς μια ευχάριστη έκπληξη για μένα το γεγονός ότι βρέθηκα αντιμέτωπος με κάτι τόσο ξεχωριστό. Ο συγγραφέας και ποιητής Απόστολος Θηβαίος ακολουθεί με χρονολογική σειρά τα βήματα της Κουβανικής Λογοτεχνίας δίνοντας στον αναγνώστη μια ιδιαίτερα αναλυτική περιγραφή της πολιτικό - κοινωνικής κατάστασης της χώρας, περίπου από τα τέλη του 15ου αιώνα.
Τι θα βρούμε με λίγα λόγια σ’ αυτή τη μελέτη; Την κατάληψη από τους Ισπανούς το 1492, την άφιξη των αφρικανών αποίκων στις αρχές του 16ου αιώνα, τους πρώτους αγώνες για την ανεξαρτησία από τους Ισπανούς το 1826, τις μετέπειτα εξεγέρσεις του 1884, την ανάληψη της εξουσίας από το επαναστατικό κίνημα του Φιντέλ Κάστρο το 1959 αλλά και τη νέα διακυβέρνηση του αδερφού του, Ραούλ.
Μέσα από τη μελέτη του συγγραφέα θα γνωρίσουμε τη μορφή του σπουδαίου ποιητή της ελευθερίας Jose Marti, του Alejo Carpentier, του Lezama Lima, του Reinaldo Arenas και πολλών άλλων αξιόλογων λογοτεχνών της Κούβας.
Ο Απόστολος Θηβαίος, διεξοδικά και εμπεριστατωμένα, συνδέει τα εκάστοτε καλλιτεχνικά ρεύματα, όπως τον συμβολισμό, τον υπερρεαλισμό, το νεοκλασικισμό, τον ρομαντισμό, το μπαρόκ, τον μοντερνισμό κ.ά., με την ποιητική και συγγραφική παραγωγή του νησιού. Πολύ ενδιαφέρον έχει επίσης η επεξήγηση και περιγραφή των εννοιών «θαυμαστό πραγματικό» και «negrista», που συνδέονται επίσης με την εξέλιξη της λογοτεχνίας στη χώρα. Σημαντικοί παράγοντες στη γέννηση και πορεία της κουβανικής λογοτεχνίας αποτέλεσαν επίσης η κουλτούρα των ιθαγενών κατοίκων, ο βίαιος εκδυτικισμός τους από τους Ισπανούς, τα στοιχεία που μετέφεραν οι άποικοι από την Αφρική αλλά και η εμπλοκή τον Ηνωμένων Πολιτειών στα διάφορα «περίεργα» παιχνίδια εξουσίας.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο γιατί όλα αυτά δεν δύναται να μεταφερθούν δια του δικού μου σχολιασμού. Πρόκειται πραγματικά για μια εξαιρετική εργασία, με λόγο μεστό και προσεκτικό, που για τους ερευνητές της παγκόσμιας λογοτεχνίας και όχι μόνο, θα αποτελέσει ένα άρτιο εγχειρίδιο.
Πολλά συγχαρητήρια στον συγγραφέα.
Αλέξανδρος Ακριτίδης
Λογοτέχνης - Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Σπουδών